Redan när jag fick Folkuniversitetets program i höstas anmälde jag mig till en föreläsning om konspirationsteorier som skulle hållas den 14 juni. Igår var det dags. Mitt intresse uppstod under pandemin och särskilt när det handlade om vaccinet. Jag tyckte att det var en plikt både mot samhället och en själv att ta de sprutor som erbjöds. Därför reagerade jag om någon var skeptisk och till exempel sa att det var läkemedelsindustrin som hade skumma avsikter.
Leg. psykolog Agnes Mellstrand tog upp hur man skulle bemöta sådana personer. Man skulle inte bara säga emot utan vara lyhörd och försöka förstå vilken funktion konspirationsteorin hade för den människan. Hon menade att rädsla och oro spelade roll. Men jag insköt att ilska nog också var en viktig komponent, och det höll hon med om. Någon som blivit illa behandlad och känt sig utsatt eller utanför hade nog lättare att välja ett alternativt synsätt.
Föreläsarens utgångspunkt var den kliniska, det vill säga hennes möten med människor som led av psykisk ohälsa eller grupper som hade svårt att samarbeta. Hon var alltså inte forskare.
Konspirationsteorier ökar i kris, och psykologiska faktorer kan spela in för dem som ansluter sig. Man kan ha ett speciellt sätt att uppfatta sin omvärld, lösa problem och ta in information. Det kan också handla om olika personligheter. Vissa har paranoida drag. Annat är tankesystem eller trosformer som man omfattar. Att vara skeptisk mot vetenskap är centralt.
Vad gäller trosformer så nämndes sekter, till exempel den i Knutby. Men om någon hade påstått att kristendomen var en konspirationsteori skulle jag slagit bakut. En vän till mig tycker att marxismen är en konspirationsteori. Det kan jag inte heller hålla med om.
Agnes Hellstrand refererade till politiken i länder som Ungern och Polen samt till Rysslands krig i Ukraina. Där ställde jag mig frågande. Handlar inte det om ideologier? Putin har under pandemin isolerat sig och formulerat tankar om att Ryssland är hotat av det dekadenta väst. Ryssland måste helt enkelt kämpa mot Antikrist. Tillsammans med uppfattningen att Ukraina blivit nazistiskt skulle man kanske kunna säga att det är en konspirationsteori. Men en del menar också att Putin har en ideologi. Den skulle då bestå av något slags nationalism, en storrysk imperiedröm. Men avgränsningen av konspirationsteorier mot religion, ideologier och andra tankesystem hörde egentligen inte till föreläsarens uppgift.
För tips på litteratur och lyssning, zooma in bilden ovan!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar