9 juli 2012

Semester i Polen, del 2 - hotellen

Hotellen

Att ta in på hotell Wilga vid Katowice flygplats föll väl ut, som jag skrev. I Kraków bodde vi mellan centralstationen och Gamla stan på Ascot. Det var ett helt okej trestjärnigt hotell. Dock låg vårt rum intill ett järnvägsspår, men det var bra ljudisolerande fönster.

Örjan i fotbollsmålet på Ibis i Warszawa
Att vår vistelse i Warszawa skulle hamna under fotbolls-EM och semifinalen var dålig planering. Det fanns rum men till priser som var dubbelt upp mot dagen efter semin. Vi tog in på Ibis Stare Miasto för en dryg tusing, samma pris vi fick betala i Lund sist på Ibis. Men hotellet var mycket större i Warszawa och frukosten bättre. Vi hade läst i en recension på nätet att den skulle vara dålig. Inte att lita på alltså. Det var också en ganska lagom promenad till Gamla stan. På Ibis kunde man logga in gratis på nätet. Bra. Då kunde jag facebooka lite och publicera förberett blogginlägg. Det gäller att hålla grytan kokande.

När vi första eftermiddagen kom ut på Gamla stans torg möttes vi av en ung romsk kvinna med ett barn i famnen som tiggde. Sedan kom det fram personer som ville sälja dyra biljetter till semifinalen. 3 000 SEK skulle de kosta - eller mer. Efter det gick vi för att titta på utsikten över floden Wisła mot det ställe där ryssarna stannade under Warszawa-upproret i stället för att gripa in. Då upptäckte Örjan att han inte hade sin mobil i fickan. Vi begav oss till turistbyrån där en dam talade engelska och en polis fanns på plats. Han sa att en bil snart skulle komma som kunde ta oss med så vi kunde peka ut de misstänkta personerna. Den dröjde. Efter att vår dotter hemma i Stockholm hade fått spärra abonnemanget - det var 14 minuters telefonkö - kom Örjan på att han kanske glömt mobilen vid datorn i hotellobbyn. Vi ringde hotellet, och de bekräftade. Så vi skämdes, men polismannen log och tog oss i hand. Efteråt en otäck tanke: Vi hade varit beredda att följa med den polska polisen på zigenarjakt!

Hotell Podewils i Gdansk
Morgonrock fanns i badrummet. De guldbroderade tofflorna tog vi hem.
Vi bodde en natt i Gdansk innan vi fortsatte ut till vår badort. I Gdansk fick vi ett rum på femstjärniga Podewils för 845 SEK. Flott värre. Vi fick hjälp med att bära upp våra kabinväskor på rummet, och receptionisten talade perfekt brittisk engelska. Hotellet var också centralt beläget. På frukosten som vi avnjöt i trädgården serverades téet i silverkanna.

Hotellet i Władysławowo var betydligt enklare. Willa Aleksander var inte heller ett hotell till namnet. Men vi hade ett rum med balkong som städades och bäddades, och handdukar byttes varje dag. Det fanns en liten avdelning med vattenkokare och kylskåp och gratis mineralvatten, kaffe och té. Frukosten var riklig. Ibland med en varm rätt som tillägg - korv eller äggröra - eller en smarrig kaka. Personalens engelska var mycket dålig eller obefintlig, men man var tillmötesgående. På grund av den lilla kabinväskan hade jag inte kunnat ta med mig min hårtork. De tidigare hotellen hade det i sin standard. Inte det här, men jag fick låna en. Så det ordnade sig. När vi skulle checka in på nätet kunde vi göra det på värdens dator i köket. Vi fick låna en iPad också flera dagar. Sjyst. Hotellet låg centralt i orten, och det var inte särskilt långt till stranden.