21 februari 2016

Bloggen fyller fyra år

Nu läser jag Wilfrid Stinissen och Gunnel Vallquist.
I dag var det fyra år sedan jag startade min blogg. Jag är glad för alla som hittar hit. Mest skriver jag om teologiska och bibliska frågor men även om film, konst och teater. Mina recensioner och blogginlägg om skönlitteratur och en del faktaböcker hittar ni på litteraturmagazinet.se.

Det överlägset mest lästa blogginlägget här är Naturalistisk könskamp (August Strindberg, Fröken Julie). Jag antar att det är studenter som sökt på Google som ligger bakom. Det är nog också fallet med det näst mest lästa: Skräckromantik för alla tider (Mary Shelley, Frankenstein). Sedan kommer recension av en bok med hög skvallerfaktor: Vi får ett kvitto (Felicia Feldt, Felicia försvann) om hur det var att växa upp med Anna Wahlgren som mor. Dessa artiklar skrev jag alltså innan jag började på Litteraturmagazinet.

Det fjärde mest lästa inlägget är dock något som har anknytning till kyrkan och tron: Samtal med omvänd psykoanalytiker (Else-Britt Kjellqvist). Jag skrev det efter ett besök i Högalidskyrkans Ansgarskapell och ett samtal i serien Under ytan. Den 3 mars 2016 kl. 18 är författaren tillbaka i samband med den nya boken "I namn av kärlek". Den har jag bloggat om i Litteraturmagazinet under titeln Spretigt med intressanta inslag.

Nu har jag två böcker bredvid mig som jag läser ett stycke ur då och då. Det är karmelitbrodern Wilfrid Stinissens "I dag är Guds dag" och Gunnel Vallquists "Till dess dagen gryr". Den senare tipsade en kulturskribent om när akademiledamoten, översättaren och den katolska tänkaren gått bort. Boken hade betytt mycket för honom personligen, men jag tycker att den mest handlar om kyrkan och vilka krav man kan ställa på den. Stinissen har ett annat tilltal, mer innerligt, tycker jag. En sida för varje dag på året upptas av hans personliga och visa tankar. Den rekommenderar jag verkligen.

Ett tips till er läsare är att följa mig på Facebook eller Twitter. Där publicerar jag länkar till mina nya inlägg både här och på Litteraturmagazinet. Litteraturmagazinet har också ett Instagramkonto där jag lägger ut bilder och skriver några rader om böcker. Jag vill även uppmuntra er att kommentera. Det är alltid roligt att få andras synpunkter och frågor som jag förhoppningsvis kan ge något vettigt svar på.

Alltså: Välkomna hit även i fortsättningen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar