Se människan på bokmässan är ett av Svenska kyrkans största kulturevenemang. Nu på förmiddagen har jag lyssnat på två programpunkter.
Först handlade det om teologins möjligheter. Professor Ola Sigurdson berättade att på hans institution i Göteborg arbetar man gränsöverskridande tillsammans med litteraturvetare och idéhistoriker. Vad det gäller att komma ut med forskningsresultaten är det dock inte så tillfredsställande. De publiceras på engelska i akademiska tidskrifter - som ingen läser, tillade Sigurdson. De är nog mest till för andra forskare och framför allt för dem som ska ge anslag.
Alltså: Ut med teologin i medierna! Jag drar mitt strå till stacken.
Teologin är till för alla som reflekterar över Gud. Den är till för människorna i vardagen, men den kräver ingen bekännelse. Ola Sigurdson, som är mycket produktiv, håller nu på med en bok som ska heta "Gudomliga komedier". Han har hållit på med den i många år, och den kommer att dröja ytterligare några. Den kommer att bli mycket teoretisk och inte alls rolig, försäkrade författaren.
Ordets tillblivelse var nästa rubrik. Lennart Thörn samtalade med Sara Wrige om sin bok med samma titel. Den är en kommentar till Lukasevangeliet, en ganska omfattade sådan, men man behöver inte läsa den från pärm till pärm. Det går till exempel utmärkt att slå upp tillämpliga sidor inför söndagens bibeltexter. I Litteraturmagazinet dök jag ned i hans kommentar till avsnittet om Marta och Maria.
En stor utmaning för Thörn har varit att en muntlig tradition ligger till grund för Lukas. Han var den första som skrev ned Jesu liknelser. Thörn underströk att man inte med säkerhet kan veta att de löd likadant ur Jesu mun. Men Thörn älskar Lukas Jesus som har hjärta för de svaga. Lukas är de fattigas evangelist. Där är Jesus extra krävande mot de rika. Det kostar att följa honom. Och i kapitel 14 kan vi läsa att vi ska bjuda dem som inte kan bjuda tillbaka.
27 september 2018
13 september 2018
Höstupptakt i bibelgruppen (Matteusevangeliet)
I går startade höstterminen för bibelgruppen. Vi ska samlas sex gånger, i stort sett varannan vecka. Men jag kommer att vara frånvarande vid två tillfällen. Inte så bra.
Vi fick stora nyheter. Gunnar Lind, vår samtalsledare ska pensioneras i januari. Och Högalidskyrkan ska renoveras, oklart när och hur lång tid det tar. Gunnars efterträdare i bibelgruppen blir Joakim Kohls. Det var i alla fall en god nyhet. Honom har jag och Tage från bibelgruppen haft intressanta samtal med ett par gånger.
Positivt i går var också att vi var så många, 14 stycken. Någon hade kommit tillbaka från förut, några var nya. Bland de nya fanns en ung man som sade att han aldrig hade läst Bibeln. När vi skulle föreslå fortsättningen för våra studier tyckte jag därför att vi skulle läsa Matteusevangeliet. I förordet i Bibeln står det att det lämpar sig för undervisning i kyrkan. Detta för att det innehåller mer av Jesu egen undervisning än de andra evangelierna. Det kom andra förslag om böcker ur Gamla Testamentet som Ester och Rut, men Gunnar landade till slut i Matteus.
Matteusevangeliet inleds med Jesu släkttavla. Det är många namn som rabblas upp, men kontinuiteten är viktig och att Jesus härstammar från Abraham. "Jesu födelse" är rubriken för nästa avsnitt. Det handlar dock inte om födelsen utan om Josefs förhållande till sin trolovade som blivit havande utan att de varit tillsammans. Josef tänkte skilja sig från henne. Då kom Herrens ängel till honom och sade att Maria, som blivit havande genom helig ande, skulle föda en son och att Josef skulle ge honom namnet Jesus, "ty han skall frälsa sitt folk från deras synder". Josef kom därefter att ta hand om och skydda Maria och Jesusbarnet.
I kapitel 2 kommer de österländska stjärntydarna - de tre vise männen - till Jerusalem för att söka efter "judarnas nyfödde kung". Herodes, som var kung då, var en grym man som dödade sina hustrur och sina barn för att själv försäkra sig om makten. Han bad stjärntydarna att komma med bud till honom. När han blev lurad av dem lät han döda alla gossar under två år i Betlehem och dess omnejd. En tillbakakoppling görs till Jeremia, där stammodern Rakel begråter sina barn när de förs bort från sitt land av assyrierna. Josef hade emellertid tagit med sig Maria och Jesus till Egypten, där de stannade tills Herodes hade dött.
Gunnar, som varit mycket i Egypten, berättade att det finns en Mariakult där bland kopterna. Man tog emot hennes barn, och man visar gärna på minnesplatser som det finns många av.
Rakels gråt har inte upphört.Vi slutade med en bön för Idlibs barn.
Vi fick stora nyheter. Gunnar Lind, vår samtalsledare ska pensioneras i januari. Och Högalidskyrkan ska renoveras, oklart när och hur lång tid det tar. Gunnars efterträdare i bibelgruppen blir Joakim Kohls. Det var i alla fall en god nyhet. Honom har jag och Tage från bibelgruppen haft intressanta samtal med ett par gånger.
Positivt i går var också att vi var så många, 14 stycken. Någon hade kommit tillbaka från förut, några var nya. Bland de nya fanns en ung man som sade att han aldrig hade läst Bibeln. När vi skulle föreslå fortsättningen för våra studier tyckte jag därför att vi skulle läsa Matteusevangeliet. I förordet i Bibeln står det att det lämpar sig för undervisning i kyrkan. Detta för att det innehåller mer av Jesu egen undervisning än de andra evangelierna. Det kom andra förslag om böcker ur Gamla Testamentet som Ester och Rut, men Gunnar landade till slut i Matteus.
Matteusevangeliet inleds med Jesu släkttavla. Det är många namn som rabblas upp, men kontinuiteten är viktig och att Jesus härstammar från Abraham. "Jesu födelse" är rubriken för nästa avsnitt. Det handlar dock inte om födelsen utan om Josefs förhållande till sin trolovade som blivit havande utan att de varit tillsammans. Josef tänkte skilja sig från henne. Då kom Herrens ängel till honom och sade att Maria, som blivit havande genom helig ande, skulle föda en son och att Josef skulle ge honom namnet Jesus, "ty han skall frälsa sitt folk från deras synder". Josef kom därefter att ta hand om och skydda Maria och Jesusbarnet.
I kapitel 2 kommer de österländska stjärntydarna - de tre vise männen - till Jerusalem för att söka efter "judarnas nyfödde kung". Herodes, som var kung då, var en grym man som dödade sina hustrur och sina barn för att själv försäkra sig om makten. Han bad stjärntydarna att komma med bud till honom. När han blev lurad av dem lät han döda alla gossar under två år i Betlehem och dess omnejd. En tillbakakoppling görs till Jeremia, där stammodern Rakel begråter sina barn när de förs bort från sitt land av assyrierna. Josef hade emellertid tagit med sig Maria och Jesus till Egypten, där de stannade tills Herodes hade dött.
Gunnar, som varit mycket i Egypten, berättade att det finns en Mariakult där bland kopterna. Man tog emot hennes barn, och man visar gärna på minnesplatser som det finns många av.
Rakels gråt har inte upphört.Vi slutade med en bön för Idlibs barn.
29 augusti 2018
Jesus möter Människan
![]() |
Jesus talar med den samariska kvinnan om livets vatten. |
Under sommaren har jag varit i mässan två gånger. Den predikan jag minns hölls under rubriken "Friheten i Kristus" tolfte söndagen efter Trefaldighet. Jesus befriar människor från plågor, oro och ensamhet. Prästen talade om de människor som fick möta honom. Det var bland andra kvinnan vid Sykars brunn och tulltjänstemannen Sackaios som klättrat upp i ett träd för att få syn på Jesus.
Kvinnan gick till brunnen mitt på dagen när det var som varmast, för då var ingen annan där. Hon var förtalad och utstött ur gemenskapen på grund av att hon hade haft flera män. Hon hade låga tankar om sig själv. Men Jesus talade med henne som en jämlike. Desto märkvärdigare var detta möte när man tänker på att en rabbin inte skulle tala ensam med en kvinna och att hon dessutom var samarier, vilka var judarnas fiender. Efter samtalet blev hon frimodig, gick tillbaka in till staden och berättade om sitt möte. Sackaios var småväxt. Det var därför han var tvungen att sitta uppe i trädet. Han var dessutom föraktad, eftersom han var en representant för den romerska ockupationsmakten. När Jesus bjuder hem sig själv till tulltjänstemannen blir Sackaios upphöjd och får ett värde.
På hösten är det också bokmässa i Göteborg. Jag har varit där en gång, och i år är det dags igen. Den första dagen, torsdagen den 27 september, ska jag bevaka de olika program som Svenska Kyrkan har under rubriken "Se människan". Det blir programpunkter som Teologins möjligheter, Ordets tillblivelse, Platsen och De tillhöriga. Jag ska läsa in mig på en del. Lennart Thörn ska tala utifrån sin bok "Ordets tillblivelse" (2017) som handlar om Lukasevangeliet. Den har jag lånat på biblioteket.
Vi hörs igen om ett par veckor, då bibelgruppen börjat.
4 juli 2018
Heliga kors kyrka i Ronneby har en grym historia
![]() |
Heliga kors kyrka, Ronneby |
När vi strosat omkring inne i kyrkan ett tag hördes psalmsång på tyska. Flickorna hade tagit plats vid pianot framme i koret. Ett fint initiativ.
Blekinge kristnades på 1000-talet av biskop Egino i Dalby. Han finns avbildad på ett fönster av sent datum. Upphovsmannen är Halmstadsgruppens Erik Olsson.Kyrkan byggdes under slutet av 1100-talet. Den är Ronnebys enda bevarade byggnadsverk från medeltiden.
Men det finns bara ett medeltida föremål bevarat. Det är triumfkrucifixet från slutet av 1400-talet. Varför finns inget annat kvar? Orsaken är plundringen av kyrkan under Ronneby blodbad 1564. Erik XIV hämnades då sin avlidne far Gustav Vasa för stadens uppträdande under Dackeupproret 20 år tidigare. Två tusen personer mördades, även inne i kyrkan, därav många kvinnor och barn. Staden skattades på ett väldigt byte och brändes ned. Den utplundrade kyrkan stod emellertid kvar.
Känner ni till denna händelse? Det gjorde inte jag. Svensk historieskrivning har i stort sett förtigit detta grymma förlopp. I kyrkan finns dock en gammal dörr som är brandskadad och har tydliga huggmärken. Den vittnar om det hemska överfallet den 4 september 1564.
8 juni 2018
Jag missade bibelgruppens sista möte
![]() |
En skrivande Paulus |
Paulus fortsätter i Romarbrevet sin utläggning om frälsning genom tro. Genom Jesu död står vi inte längre under Lagen utan under Nåden. Vi ska tjäna med Anden, inte efter bokstaven. Dock ska vi inte gå emot Lagens regler när det gäller mat och dylikt om vi då sårar någon syster eller broder i tron.
I kapitel 7 finns de berömda orden: "Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag." Lagen kommer till korta inför vår köttsliga natur. Men det andliga livet i Jesus Kristus gör oss fria från syndens och dödens lag.
Hedningarna som inte strävade efter rättfärdighet under Lagen som judarna har vunnit en rättfärdighet som bygger på tro, inte gärningar."Ty om du med din mun bekänner att Jesus är herre, och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli räddad." Paulus som själv är "israelit" vill vara hedningarnas apostel. "Det är ingen skillnad på jude och grek".
På slutet av Romarbrevet, i kapitel 16, lägger Paulus ett gott ord för dem som hjälpt honom. Däribland finner vi många kvinnor.
Ovanstående blev mest referat. Så går det när man inte samtalar om texten.
13 maj 2018
"Herrens vägar", danskt familjedrama på svt play.
![]() |
Lars Mikkelsen som prosten Johannes Krogh. |
Fadern Johannes Krogh är en präst som är skeptisk till det nydanande i kyrkan. När han blir förbigången i biskopsvalet blir han riktigt bitter och börja dricka. Han är periodare och dessutom notoriskt otrogen. Men han kan fungera riktigt bra i mötet med andra människor, med en döende man eller en skräckslagen blivande brud.
Han och hustrun Elisabeth, som spelas av Ann Eleonora Jørgensen, har två söner. Christian är en slarver som fuskar på prov. August är ansvarsfull och ambitiös. Han har utbildat sig till präst liksom fadern. August åker på uppdrag som fältpräst i Afghanistan. Det blir början till något riktigt svårt.
Christian reser till Nepal med en vän vars hustru han har en hemlig affär med. Det uppdagas. Efter en uppgörelse går de två männen skilda vägar. Christian tas om hand på ett buddhistiskt kloster. En munk kallar honom för den arge mannen och lär honom andas.
Varje avsnitt har en underrubrik från Bibeln, ett budord eller citat från evangeliet.
5 april 2018
Spegelbilder (Bibelgruppen)
![]() |
Gud skapar Adam. Michelangelo, Sixtinska kapellet. |
Vi läser nu Romarbrevet författat av Paulus. Aposteln fortsätter sin utläggning om rättfärdighet genom tro. Bara att följa lagen räcker inte för att bli frälst. I femte kapitlet kan vi läsa: "Då vi nu har gjorts rättfärdiga genom hans blod skall vi av honom så mycket säkrare bli räddade från vreden. Ty om vi var Guds fiender och blev försonade med honom genom hans sons död, då skall vi, när vi nu är försonade, så mycket säkrare bli räddade genom hans sons liv." Sen var det min tur att läsa högt, under rubriken "Adam och Kristus".
Men jag kunde inte låta bli att delge gruppen min undran först. Varför krävde Gud en försoningsdöd? Varför var han vred på människan? Det var svårt. Gunnar sa att han egentligen inte kunde svara på det. Gud älskade människan, men hon hade flera gånger varit i vägen för hans planer. Det fanns en fri vilja, och det fanns en växelverkan mellan Gud och människa. Det blev ett ganska livligt samtal i gruppen. Någon försökte sätta sig in i Guds tankar och hur han kände gentemot sin skapelse.
![]() |
Jesus Pantokrator, Katarinaklostret, Sinai. |
I de följande kapitlen 6, 7 och 8 beskriver Paulus hur vi får nytt liv genom Kristus och blir fria från lagen och synden. Det finns nog saker att fundera över i de texterna också. Men jag förstår nu att det här var min sista träff med gruppen för i vår. De två gånger som är kvar kommer jag att vara hos barnbarn och på resa.
Någon undrar om Gunnar inte är rädd inför sin resa. Nej, han känner sig trygg i vetskap om alla de förböner han får.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)