Mari Jungstedt ansluter sig till det första upplägget, så
också i sin tionde bok Den sista akten (Bonniers). Hon har inmutat en
avgränsad plats, ön Gotland, för sina rättsfall. Fast hon gör här en avstickare
till Kanarieöarna för att snabbt och enkelt göra sig av med ett gammalt som bekymrat
utredarna i flera år.
När det är sextio sidor kvar pekar allt mot en av de
misstänkta. Men vi har väl inte svaret redan? I ett sådant läge hamnar man ofta
som läsare. Men det är det som gör en nyfiken.
Besatthet spelar en central roll. Jag tycker att författaren
lyckas skildra erotiken bra, vilket brukar vara svårt, och jag tror det är
första gången hon ger sig in på det. Hon tar med just så mycket som behövs för
att utvecklingen ska bli trovärdig.
Kriminalkommissarie Knutas och hans kollega Karin samt journalisten Johan och hans fru Emma är mer vardagliga förhållanden som har mejslats ut i de tidigare böckerna. Personliga band har lösts upp. Nya har knutits.
Mari Jungstedts deckare ges av förlaget en påkostad inramning. Den här gången är omslaget till och med glittrigt. Jag har inte lyckats lista ut varför, och det är väl inte bra. Jag slås av diskrepansen mellan det yttre och det inre. Boken tar inte många timmar att läsa, och när jag har lagt den ifrån mig återstår mest tomhet, inget dröjer sig kvar. Människan är bara sina handlingar.
Nya platser på Gotland introduceras. Det har fungerat som turistreklam även på mig. En vacker februaridag med sol och pudersnö tog jag mig till konstnärshemmet Muramaris fem kilometer norr om Visby för att det figurerat i Den döende dandyn. Men eftersom jag varit på ön ett antal gånger och rest runt en del är det nog mer igenkänningsfaktorn som får mig att läsa Mari Jungstedt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar