27 september 2012

Änglar, finns dom? (Den helige Mikaels dag)

På söndag är det den helige Mikaels dag. "Änglarna" är rubriken. Enligt den västkristna traditionen är Mikael en av tre ärkeänglar. De andra är Gabriel och Rafael. Det var Gabriel som besökte Maria och sa att hon skulle föda en son. Ett liknande glädjebudskap fick Sakarias, Johannes döparens far, att hans till åren komna hustru skulle bli mor. I Tobits bok, som är apokryfisk för lutherdomen, berättas om hur Rafael botar den blinde Tobit och Sara som är besatt av en demon.

Episteltexten på söndag är hämtad ur Uppenbarelseboken. Där skildras striden i himlen mellan Mikael och draken, "han som också kallas Djävul och Satan". Av Mikael störtas han ner på jorden. Nu finns en fredad plats i Gudsriket dit han inte når. Kampen på jorden och inom oss människor består ännu en tid.

Men de icke namngivna änglarna, vilka är de? "Guds änglar är hans sändebud av eld och vind och ande, en himmelsk här av liv och ljus som glimmar genom natten." Så står det i psalm 483.

I den katolska bönboken Oremus finns bönen till skyddsängeln: "Du Guds ängel som alltid står inför den heliga Treenigheten, upphör aldrig med din bön för mig [...] Du som blivit satt att vaka över mitt liv". Änglarna kan vara mellanhänder och förmedlare när Gud och Jesus är långt borta.

Religionssociologen Berndt Gustafsson gjorde mot slutet av 1960-talet undersökningar som visade att både böner och personliga upplevelser av änglar var mer förekommande än man hade kunnat ana. Detta var under en period då materialistiska idéströmningar fick stort genomslag. Ja, änglarna finns med i alla tider, i bilder och i språkbruk.Vi talar om änglavakt. Ni har väl sett den kitschiga tavlan med den stora ängeln med vida vingar som vakar över barnen som går över ett stup?

I den gammaltestamentliga tredje årgångens läsning - nu är det den första - berättas om hur Jakob i en dröm såg en trappa som ledde från jorden ända upp till himlen, "och Guds änglar gick upp och ner för den". Gud talar till Jakob och säger att han alltid ska vara med honom och skydda honom vart han än går. Jakobs stege förbinder Gud med människan. Som kurbitsmålning finns den i Bondstugan i Fryksås där vi tillbringade många sportlov med våra barn.

När jag var liten läste mamma på sängkanten Gud som haver barnen kär följd av: Det går en ängel kring vårt hus, han bär på två förgyllda ljus, han bär en bok uti sin hand, så somna vi i Jesu namn, Amen. Det har skämtats om hur ängeln kan bära både två ljus och en bok, men det var inget jag tänkte på. Den lugna, trygga stämningen bar allt.

De änglar som jag i mogen ålder fått av min mamma står i sovrumsfönstret. En är en hårt stiliserad stålkonstruktion utan ansikte med vingar och knäppta händer i silverpapp. Den andra är som ett litet barn i vitt porslin med en vit tygblomma i händerna. Så har jag en rund kvinnlig ängel som jag köpt själv på Hemtex. Den har glasögon som jag och skelar till och med - fast på fel öga.

Jag är ingen person som har begåvats med mystiska upplevelser. Men nog har det dykt upp änglar som har stöttat eller hjälpt till att vända perspektivet rätt.

 






2 kommentarer:

  1. Vad menar du med "när Jesus och Gud är långt borta" ? och sen vill jag bara säga att det inte står i bibeln att vi ska be till änglar men det kanske du redan visste...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ber inte själv till änglar. Och jag menar när Jesus och Gud "känns" långt borta. Men det var egentligen inte min egen tanke utan kom från någon annan i bibelgruppen.

      Radera