På långfredagen iakttas även eukaristisk fasta. Det är den enda dagen på året som kyrkan inte firar nattvard.
Förr i tiden hade man tråkigt på långfredagen. Så minns
också jag den dagen från min barndom. Kanske var det till och med tråkiga
program på tv. I dag är det en dag som erbjuder alla andra dagars aktiviteter
och förströelse.
Om man väljer att vara i stillhet på Stora fredagen kan man
meditera över korsets mysterium. Vad innebär det att korset är frälsningens
instrument? Svarar det mot en djupt personlig erfarenhet i våra liv? Peter
Halldorf skriver i Heligt år att ”detta mysterium kan vi bara förstå när
sorgen över våra synder väcker den ånger som för till omvändelse”. Han menar
vidare att utan hjärtats förkrosselse kommer inte långfredagen att bära frukt i
våra liv. Då först kan vi ta emot Jesus ord från korset: ”I dag skall du vara
med mig i paradiset”.
Fredrik Modéus försöker i Konturer av tro bena ut
korsets mystik med hjälp av tre modeller från teologins historia. Enligt den
objektiva försoningsläran vill Gud det sanna och rätta, men synden har stängt
vägen mellan Gud och människa. Jesus tar som ställföreträdare för människan på
sig synden och öppnar vägen till Gud. I den subjektiva försoningsläran är Gud
subjektet i en kärleksfull gärning gentemot människan. I den är också
försoningen beroende av den enskildas svar. För henne gäller det att ta emot
och bejaka. Den dramatiska försoningsläran betonar att långfredagens korsdöd är
ett uttryck för Guds kamp och att den gestaltar det godas seger över det onda.
Modéus ställer frågan vad dessa läror vill berätta för
honom. I den första får han syn på sin synd som är det som står i vägen för
hans sanna människoblivande. Det handlar om den bortvändhet som gör att man
missar målet med sitt liv. Den subjektiva försoningsläran innebär en
ovillkorlig kärlek som gör att han vågar komma till korset med sitt livs smärta
och tillkortakommanden. Guds kärlek hjälper honom att tro att någon har varit
före i det svåra. Den dramatiska försoningsläran ger honom inspiration att
ställa sig på det godas sida genom aktiva val. Dessa innefattar bland annat att
försonas med andra och förlåta utan att kräva något tillbaka.
Jag har som många andra moderna människor problem med
syndabegreppet. Därför tar jag gärna till mig den definition Modéus väljer. Att
en mördare syndar och att vi syndar när vi skadar andra och gör orätt mot dem
håller vi nog med om. Men att bekänna sin synd för att få förlåtelse vid varje
mässa är lite svårare. Jag brukar säga till Gud: Du vet vad jag har gjort. Jag
har nämligen att dåligt syndamedvetande. Jag tycker inte att jag har gjort så
mycket ont. Det måste väl vara den största synden av alla. Då är jag syndare i
alla fall och kan bli räddad! Halleluja!
För Modéus är, fast han är präst, livets väg fylld av frågor.
För honom är trosläran fackelljus som lyser upp så mycket som behövs men bara
en bit av vägen. Halldorf framstår för mig som en from man, orubblig i sin tro
men lite krävande. Han tycker att även påskaftonen bör ha sin gudstjänst. Vi
behöver vara tillsammans på lördagen för att få kyrkans hjälp att begrunda vad
det innebär att Guds son ligger död i en grav. Ingen tvingar mig till kyrkan.
Vi är långt från det i detta tack och lov sekulariserade land. Men när jag
kommer dit i min läsning vill jag göra revolt mot det dystra. Jag har gått
igenom en svår tid och tackar Jesus för varje dag jag får känna glädje och
iver. Jag ska gå på bio i dag. Sen ska ni få läsa vad jag tyckte om filmen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar