21 maj 2014

Information, wraps och en film (En sång från hjärtat)

Mikael Persbrandt och Sofus Rönnov i "En sång från hjärtat"
Inramningen till min biokväll i går var lite speciell. Jag hade fått en inbjudan till investeringsrådgivning på den anrika biografen Skandia på Drottninggatan. Vin och wraps utlovades också. Inte för att jag anser mig ha särskilt betydande summor att placera men att få lite info skadar väl inte när man får så mycket annat på köpet.

Vd:n från Cerberus kontor i Malmö stod för föredraget - Cerberus är ett fristående rådgivningsföretag. Han inriktade sig på pensionen men menade att det han sade hade bäring på allt sparande. Pensionspengar har vi ju alla anförtrotts att förvalta. Så förmögen behövde man nog inte vara för att ta till sig råden. Dessa handlade bland annat om att sprida risker. Vi fick veta att Stockholmsbörsen är en av världens mest skakiga! Den faller kraftigt emellanåt. Svenska aktier är inte en säker investering. Att storbankernas fonder gick sämst och var dyrast kanske vi visste redan.

Saken är den att vi ska ta Cerberus rådgivare till hjälp för att optimera vår levnadsstandard. Rådgivningen kostar inget. Cerberus får provision av fondförvaltarna eller andra som man placerar hos. De närvarande under kvällen skulle bli kontaktade av Cerberus för samtal. Okej. Jag kanske ger mig in i det här. Jag närmar mig ju pensionsåldern. Under minglet kunde man ställa frågor till firmans representanter. Jag undrade om jag kanske hade för lite att placera. De brydde sig om alla, svarade den unge mannen så vackert. Och det går till som jag anade att man ger dem en fullmakt för att de ska kunna få en samlad bild av ens sparande.

Så var det då dags för filmen. Vi fick se "En sång från hjärtat", Mikael Persbrandts senaste. Han spelar rollen av rocksångaren Thomas Jacob som bor i L A men är på turné i Danmark. Där har han sin dotter som han inte brytt sig så mycket om och hennes son Noa som kanske är i tioårsåldern. Dottern är framgångsrik i karriären men är ensamstående och har missbruksproblem. Bara morfadern finns att ta hand om pojken när hennes arbetsgivare placerar henne på ett behandlingshem. Jacob verkar ha svårt för närhet, men han gör på något sätt sitt bästa. Han lär sin dotterson att spela gitarr.

Noa görs beundransvärt bra av Sofus Rönnov. Trine Dyrholm som är Gro i "Arvingarna" spelar Jacobs producent och Birgitte Hjort Sörensen från "Borgen" hans dotter. Producenten och en kvinnlig manager har stöttat honom i många år, hängt med på hans nycker och plockat upp honom när han fallit. De har kommit till en punkt där de inte vill ha mer av den varan.

Handlingen kommer att utveckla sig mycket tragiskt. Det är en på det stora hela mörk film med ett lågt stämningsläge. Jag skulle inte betala för att gå och se den. Men till slut förmedlar den ändå något ljust. Jacobs musik har förändrats, och hans hjärta har öppnats på glänt.

Persbrandt sjunger bra, tycker jag, med hes röst. Låtarna är inte heller dåliga.

I taket på biografen hänger en kerub med en lyra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar