10 november 2013

En glipa i mörkret (Michael Kumpfmüller, Livets härlighet)

”Kafka hade inte heller så roligt” står det på tröjorna. Nej, det var mycket som tyngde honom. En sak var sjukdomen. Han drabbades av tuberkulos och fick lämna sitt arbete som försäkringstjänsteman. Det goda med det var att han fick ägna sig på heltid åt sitt författarskap -  så mycket han nu förmådde. Han skrev i det mindre formatet.

Under Franz Kafkas livstid publicerades noveller. Kortromanerna, som den berömda Processen, kom efter hans död. Själv förbjöd han posthuma tryckningar, men det bröt vännen Max Brod emot. Så nu finns Kafka i litteraturhistorien som en av 1900-talets viktigaste diktare med sin på en gång torra och expressiva prosa. I Processen är det svårt att veta vad som utspelas i huvudpersonens huvud och vad som hör till det yttre, verkliga livet. Rummen byter skepnad, vilket för tanken till scenväxlingarna i Strindbergs Ett drömspel.

Processen kan läsas som en projektion av den skuldkänsla författaren hade gentemot sin far, den krävande affärsmannen. Sonen motsvarade inte förväntningarna. Han var svag och velig. En tid var han förlovad med Felice Bauer, men förlovningen bröts efter att Kafka skickat ett brev om sina tvivel kring äktenskapet.

Trots dessa bekymmer har Michael Kumpfmüller, tysk författare, gett sin bok om Kafkas sista år titeln Livets härlighet. Märkligt nog kommer det från en anteckning ur föremålets egen dagbok: ”Det är fullt tänkbart att livets härlighet i all sin rikedom ständigt ligger och väntar på var och en, men dold i djupet, osynlig, mycket avlägsen.” Man kan ropa den till sig med de rätta orden, skriver han. Kafka var inte religiös men uttrycker här en snarlik känsla. Han var jude men inte särskilt praktiserande.

I Livets härlighet möter Kafka sin sista och stora kärlek, Dora Diamant. Han är på semester vid Östersjön med syster och syskonbarn. Dora jobbar i ett kök. Hon är av östjudisk börd och vet mer om judendomen, vilket fascinerar honom. De blir förälskade och flyttar ihop i Berlin. Där får de en lycklig tid när han fortfarande orkar skriva och hon nästan högtidligt sitter vid hans sida. Men han blir sämre och hamnar ånyo på sanatorium.

Sentida forskare har velat nyansera den dystra bilden av Kafka. Till exempel har man tagit upp att det finns humor i verken. När han läste ur Processen för sina vänner lär han själv ha skrattat högt flera gånger.

Kumpfmüller använder inte ens namnet Kafka i sin bok för att försöka hålla det mörka borta. Han kallar honom bara Franz - eller doktorn. Jag förstår först inte varför, men sedan läser jag mig till att han faktiskt var doktor i juridik.

I Livets härlighet finns det sköna i första halvan av boken. Sedan tar döendet över. Franz blir svagare. Han får också problem med att tala och kommunicerar med lappar. Han är sorgsen över att han inte skriver något riktigt och blir därför lycklig när han får korrektur från förlaget. Då ser han att han har orkat skriva tidigare.

Dora är troget vid hans sida, samtalar med honom och lagar specialmat. Mot slutet friar Franz. Dora ber om sin fars tillåtelse i ett brev, men svaret blir nej. Franz är inte tillräckligt judisk i sin livsföring.

Detta utspelar sig under den tyska galopperande inflationen på 20-talet. Pengar som skickas från föräldrarna i Prag till Berlin har förlorat en tredjedel i värde innan de kommer fram. Antisemitismen visar också mer och mer av sitt fula tryne.

Franz Kafka dog 1924. Han var då 41 år gammal. De efterlämnade anteckningar och brev som Dora tog med sig till Berlin beslagtogs av Gestapo 1933.

Att det finns så lite kvar som dokumenterar Kafkas sista kärlek har varit en tillgång för Kumpfmüller. Han har friare kunnat sätta ord på tankar och känslor. Att undgå det tragiska i en nyförälskad man som ligger för döden har ändå inte varit möjligt. Det är en fin bok, men rolig är den inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar