29 februari 2012

Historia att lyssna till (Elisabet Nemert, Ljusets dotter och Ödets hav)

Jag fick en cd-bok i present: Elisabet Nemert, Ljusets dotter. Det var den andra ljudboken i min ägo. En tidigare deckare hade inte gett så mycket mersmak. Författaren var den här gången helt okänd för mig. Men i somras satte jag mig efter en svettig promenad med ett glas iste i handen och började lyssna. Det var en angenäm upplevelse. Louise Raeder läste med behaglig röst.

Handlingen utspelar sig på 1700-talet. Den följer Maria som växer upp på Edsbergs slott som dotter till en brutal förman. Sin haltande gång har hon efter en skada som fadern orsakat, och den gör att hon blir utsatt för trakasserier av jämnåriga.

I hemlighet lär hon sig spela på sin morfars fiol. Det blir vändpunkten i hennes liv. Hon blir upptäckt av en av samtidens största musiker.

Visst låter det som en populärroman, men Elisabet Nemert är en historiskt bevandrad författare. Hon placerar sina huvudpersoner i händelserika tider och fascinerande miljöer. Mordet på Gustav III finns med som en referenspunkt.

Ödets hav blev jag än mer förtjust i. Där är vi på Gotland vid tiden för Valdemar Atterdags härjande, alltså kring 1361. Aurora är uppvuxen på en välbärgad gård, och hon ingår äktenskap med en förmögen tysk köpman. Trots dessa lovande utgångspunkter får vi genom henne uppleva en hård tid med krig och död, och även hon är fast i den rådande hederskulturen. Men det är en stark kvinna med egen moralisk kompass.

Dramatiska omständigheter för henne till Novgorod, där en släkting bedriver handel. I österled föds kärlekens möjligheter på nytt.

Att den boken är översatt till tyska är inte att förvånas över. Tänk bara på tyskarnas intresse för Mari Jungstedts Gotlandsdeckare! Själv har jag svårt att motstå Visby och den gotländska naturen såväl i litteraturen som i verkligheten.

En annan sak är att jag trots en spännande intrig ofelbart somnar innan cd:n tar slut. Också Gunnel Freds röst har en avslappnande effekt. Då är det bra att berättartråden inte är tilltrasslad. Det gör inte så mycket om man missar en del. Man har i alla fall grepp om det väsentliga, och har man inte det är det bara att spela tillbaka något spår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar