4 mars 2012

Kulturlördag

Anne-Charlotte och Christine
Min man och jag blev inbjudna till vernisssage. En vän till en vän ställer ut på Galleri Ängel på Västerlånggatan 65. Christine Göhlner-Gunnarsson visar sina naivistiska detaljrika målningar från Gamla Stan i Stockholm. Ett par fina akvareller från Västkusten har hon också i bagaget. Gamla Göteborg är annars ett favoritmotiv. Hennes populära Göteborgsbricka lades beslag på av göteborgare som var på besök i huvudstaden.

Utställningen ingår i Konststafetten och pågår till 9 mars. Mer om Christine kan ni läsa på www.goteborgskatten.se

En annan utställare är Helena Lunding Hultqvist. Gamla lador i Norrland är hennes passion. De har placerats hårt stiliserade - hon är grafisk formgivare också - mot en en himmel av mjukt upplöst blå akvarell. Effektfullt och vackert. Ladorna och annat kan ni se på www.helenalunding.com

*

På kvällen var det dags för min julklapp. I Konserthuset uppträdde Amadou och Mariam, två musiker från Mali som gjort succé både i Afrika och Europa. Stora salen var utsåld sedan en vecka tillbaka. Amadou och Mariam spelade och sjöng med hårt tryck. Rytmen var stark men enformig, tyckte jag. Fast jag kunde inte låta bli att ställa mig upp och gunga med som så många andra. Sousou och Maher från Stockholm och Dakar öppnade. De hade mer varierad spelstil med mjukare inslag. Jag hade lättare att ta dem till mig.

http://youtu.be/WDYB23GOdr0 (Sousou och Maher)

http://youtu.be/lPlKzOGH2MY  (Amadou och Mariam)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar